Christian Dior
Страница 1 от 1
Christian Dior
Историята на Модната къща “Диор” е история на нейните дизайнери. Различни, забележителни, непредсказуеми, неразбираеми, но заедно - създали единно цяло. Бащата основател и пръв дизайнер – Кристиан Диор, е роден през 1905 година в малкото нормандско градче Гренвил на брега на Ламанша, в Северозападна Франция. През 1911 година семейството на малкия Кристиан се премества в Париж.
Детството на Кристиан е било осигурено и безгрижно. Родителите му искали той да стане дипломат, но това не се получило – Кристиан се интересува от съвсем други неща – музика, живопис. През 1928 година Кристиан заедно с приятеля си Жан Бонжак отваря художествена галерия, където излагат творби на Дерен, Матис, Пикасо. Но след смъртта на майката и банкрута на бащата се налага да закрият галерията и за да преживява, Кристиан започва да се прехранва със своите рисунки. Отпечатват неговите скици на шапки и рокли в списание Le Figaro Illustre и след време Кристиан решава да се специализира само върху моделите на дрехи. Войната попречила на замисъла, но вече през 1942 година Кристиан създава парфюмерийната лаборатория, прераснала след това във фирма Christian Dior Perfume.
През 1946 година Диор открива собствената Модна къща Dior и след година пуска първата си колекция. С помощта на щастливото хрумване на главния редактор на Harper's Bazaar Кармел Сноу този стил е наречен New Look - въплъщение на чувствената женственост, която напълно преобръща съзнанието на модаджийките от това време.
Силуетът се основавал на твърд скелет – като или естествената грация, или корсетът осигурявали нужните форми. Пришивали в моделите подплънки на бедрата и твърди долни поли, пластинки от балена (китова кост). Било доста тежко да се носят – роклите тежели от 4 до 20 кг.
Една от съставните части на успеха на Dior е потресаващият делови усет на основателя – талантливият художник работел с талантливи бизнесмени. Диор започва ерата на модните приеми, престижните вечерни събирания. За първи път в историята на Модата къща Dior се прилага лицензионно съглашение и се урежда производството на собствени дрехи в различни региони на Франция и в други страни. Специалистите от Къщата отчитат особеностите на климата и вкусовете на жените от различните страни и облеклата, които се продават в различните региони, може значително да се отличават едни от други. За десет години работа в Модната къща Диор пуска парфюмерийна линия и производство на чорапи, а също така съвместно с Роже Вивие създава и първата колекция обувки. Докато е жив основателят й, Dior пуска своите първи култови аромати - Miss Dior, Diorama, Diorissimo.
След неочакваната смърт на Диор през 1957 година неговото място заема младият и перспективен Ив Сен Лоран (той вече работи за Dior от 1953 година). Той придава ново звучене на New Look, като го видоизменя практически до неузнаваемост. Тесни покрити рамене, огромен обемен силует с трапецовидна форма, дължина, не по-надолу от коленете – това съвсем не е Dior все пак... Или точно обратното – това е съвсем новият Dior? Ив Сен Лоран подарява на Christian Dior шест колекции, но го привикват в армията. Модата не може да чака, затова през 1958 година Марк Боан заема освободеното място. Неговите колекции не са чак толкова превратни в историята на Модната къща, но за сметка на това напълно съответстват на духа Dior.
“Аз създавам облекло за реални жени, а не за себе си, за манекените или за модните списания” – заявява Боан. Благодарение неговата сполучлива инициатива New Look се превръща в Slim Look. Изглеждащи прости на пръв поглед, с меки форми, елегантните рокли, късите сака и ефирните поли стават свръхпопулярни. Такива дрехи са и удобни за носене, и безупречно женствени като силует. При Марк Боан Dior става най-“звездната” модна къща сред подобните, тъй като негови клиентки са били Марлен Дитрих, Грейс Кели и дъщеря й принцеса Каролина, Миа Фароу, шведската принцеса и много други. Но гръмките имена не могат да скрият приближаващия се провал – все по-често ревютата на Dior преминават при полупразни зали. Рекапитулацията – Марк Боан е освободен предсрочно.
През 1989 година в Dior идва Джанфранко Фере. Само по себе си това е скандал – при основателите на френската мода – италианче! Фере се опитва да се върне към неприкосновената идея на Кристиан Диор и пищния образ от 40-те и 50-те години с подчертана талия и щедра украса. След една седмица в музея “Галиера” в присъствието на огромна тълпа и в обкръжението на най-значимите имена в света на модата във Франция Фере е награден със “Златен напръстник”. Самият Кристиан Диор е получавал тази премия три пъти, но нито веднъж за четиридесет години с нея не са удостоявали италианец.
Договорът с Джанфранко Фере е сключен за пет години, после е продължен до 1997 г. Надеждите на собствениците на Къща Dior се оправдават напълно – количеството на продажбите се увеличава, появяват се нови клиентки. Скептиците са посрамени – Фере създава изискани колекции, достойни за самия Диор. Но все пак и двете страни по взаимно съгласие не продължават договора – Фере се връща към собственото си творчество, а Dior кани на длъжността креативен директор Джон Галиано.
Предвзетият хулиган и респектиращият шик на Dior изглеждат несъвместими. Но тях ги обединява всепоглъщащата страст към женствеността. Сега жената на Галиано от Dior е чувствена, малко декадентска, безогледно романтична, надменна и самодостатъчна красавица-кокаинистка. Високомерно вдигната брадичка, дълги нанизи от хризолит, падащи на каскади, млечноперлени капки на обиците. Рокля, скроена на верев, опушенолилава или може би мастиленочерна, с шлейф, изпъстрен с лилии. Това е фирменият стил на Галиано – орнаменти, огромно количество ефектни бижута, богата гарнитура, бродерии, апликации, ресни. Галиано преориентира Dior към вечерните тоалети – 70% срещу 20% в миналото. При Джон Галиано Къща Dior се променя – става по-театрална и екстравагантна. А и сътрудничеството на двата гиганта все още далеч не е приключило...
Детството на Кристиан е било осигурено и безгрижно. Родителите му искали той да стане дипломат, но това не се получило – Кристиан се интересува от съвсем други неща – музика, живопис. През 1928 година Кристиан заедно с приятеля си Жан Бонжак отваря художествена галерия, където излагат творби на Дерен, Матис, Пикасо. Но след смъртта на майката и банкрута на бащата се налага да закрият галерията и за да преживява, Кристиан започва да се прехранва със своите рисунки. Отпечатват неговите скици на шапки и рокли в списание Le Figaro Illustre и след време Кристиан решава да се специализира само върху моделите на дрехи. Войната попречила на замисъла, но вече през 1942 година Кристиан създава парфюмерийната лаборатория, прераснала след това във фирма Christian Dior Perfume.
През 1946 година Диор открива собствената Модна къща Dior и след година пуска първата си колекция. С помощта на щастливото хрумване на главния редактор на Harper's Bazaar Кармел Сноу този стил е наречен New Look - въплъщение на чувствената женственост, която напълно преобръща съзнанието на модаджийките от това време.
Силуетът се основавал на твърд скелет – като или естествената грация, или корсетът осигурявали нужните форми. Пришивали в моделите подплънки на бедрата и твърди долни поли, пластинки от балена (китова кост). Било доста тежко да се носят – роклите тежели от 4 до 20 кг.
Една от съставните части на успеха на Dior е потресаващият делови усет на основателя – талантливият художник работел с талантливи бизнесмени. Диор започва ерата на модните приеми, престижните вечерни събирания. За първи път в историята на Модата къща Dior се прилага лицензионно съглашение и се урежда производството на собствени дрехи в различни региони на Франция и в други страни. Специалистите от Къщата отчитат особеностите на климата и вкусовете на жените от различните страни и облеклата, които се продават в различните региони, може значително да се отличават едни от други. За десет години работа в Модната къща Диор пуска парфюмерийна линия и производство на чорапи, а също така съвместно с Роже Вивие създава и първата колекция обувки. Докато е жив основателят й, Dior пуска своите първи култови аромати - Miss Dior, Diorama, Diorissimo.
След неочакваната смърт на Диор през 1957 година неговото място заема младият и перспективен Ив Сен Лоран (той вече работи за Dior от 1953 година). Той придава ново звучене на New Look, като го видоизменя практически до неузнаваемост. Тесни покрити рамене, огромен обемен силует с трапецовидна форма, дължина, не по-надолу от коленете – това съвсем не е Dior все пак... Или точно обратното – това е съвсем новият Dior? Ив Сен Лоран подарява на Christian Dior шест колекции, но го привикват в армията. Модата не може да чака, затова през 1958 година Марк Боан заема освободеното място. Неговите колекции не са чак толкова превратни в историята на Модната къща, но за сметка на това напълно съответстват на духа Dior.
“Аз създавам облекло за реални жени, а не за себе си, за манекените или за модните списания” – заявява Боан. Благодарение неговата сполучлива инициатива New Look се превръща в Slim Look. Изглеждащи прости на пръв поглед, с меки форми, елегантните рокли, късите сака и ефирните поли стават свръхпопулярни. Такива дрехи са и удобни за носене, и безупречно женствени като силует. При Марк Боан Dior става най-“звездната” модна къща сред подобните, тъй като негови клиентки са били Марлен Дитрих, Грейс Кели и дъщеря й принцеса Каролина, Миа Фароу, шведската принцеса и много други. Но гръмките имена не могат да скрият приближаващия се провал – все по-често ревютата на Dior преминават при полупразни зали. Рекапитулацията – Марк Боан е освободен предсрочно.
През 1989 година в Dior идва Джанфранко Фере. Само по себе си това е скандал – при основателите на френската мода – италианче! Фере се опитва да се върне към неприкосновената идея на Кристиан Диор и пищния образ от 40-те и 50-те години с подчертана талия и щедра украса. След една седмица в музея “Галиера” в присъствието на огромна тълпа и в обкръжението на най-значимите имена в света на модата във Франция Фере е награден със “Златен напръстник”. Самият Кристиан Диор е получавал тази премия три пъти, но нито веднъж за четиридесет години с нея не са удостоявали италианец.
Договорът с Джанфранко Фере е сключен за пет години, после е продължен до 1997 г. Надеждите на собствениците на Къща Dior се оправдават напълно – количеството на продажбите се увеличава, появяват се нови клиентки. Скептиците са посрамени – Фере създава изискани колекции, достойни за самия Диор. Но все пак и двете страни по взаимно съгласие не продължават договора – Фере се връща към собственото си творчество, а Dior кани на длъжността креативен директор Джон Галиано.
Предвзетият хулиган и респектиращият шик на Dior изглеждат несъвместими. Но тях ги обединява всепоглъщащата страст към женствеността. Сега жената на Галиано от Dior е чувствена, малко декадентска, безогледно романтична, надменна и самодостатъчна красавица-кокаинистка. Високомерно вдигната брадичка, дълги нанизи от хризолит, падащи на каскади, млечноперлени капки на обиците. Рокля, скроена на верев, опушенолилава или може би мастиленочерна, с шлейф, изпъстрен с лилии. Това е фирменият стил на Галиано – орнаменти, огромно количество ефектни бижута, богата гарнитура, бродерии, апликации, ресни. Галиано преориентира Dior към вечерните тоалети – 70% срещу 20% в миналото. При Джон Галиано Къща Dior се променя – става по-театрална и екстравагантна. А и сътрудничеството на двата гиганта все още далеч не е приключило...
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите